Toukokuun tilaisuudessamme poimimme esiin keinoja, joilla ketteriä menetelmiä käyttäen asiakkaiden projektit saadaan onnistumaan entistä paremmin suunnitellussa aikataulussa budjetissa pysyen. Ketteryyteen siirtyminen tarjoaa koko organisaatiolle hyvän jumpan, jonka jälkeen toiminta on kiinteytynyt ja joustavuus parantunut.

Muutos on organisaatiokohtaista. Mitä tavoittelette muutoksella?

  • Aluksi arvioidaan oma asema verrattuna muihin vastaaviin toimijoihin. Sen perusteella laadimme teille oman kehityspolun, jota kuljetaan pienin askelin ja iloitaan matkalla pienistä onnistumisista.

Miksi hyväkin projekti menee pieleen? Mihin eteneminen pysähtyy? 

  • Projekti on yhteistyötä ja vaatii kaikilta sitoutumista yhteiseen tavoitteeseen. Onnistumisen tekevät ihmiset, työkalut, projektin ohjaus, halu saavuttaa tavoite, taloudelliset resurssit ja organisaation yleiset toimintatavat. Tunnistamme, missä kohdassa projekti on ja teemme tarvittavat korjausliikkeet, jopa projektin keskeyttämisen, ajoissa. Näin vahingot ja turhat kustannukset voidaan minimoida.

Kuka johtaa projektia? Ketkä päättävät?

  • Ketterässä projektissa projektin johdolla tulee olla riittävät valtuudet päätöksentekoon. Projektin ohjaus erotetaan käytännön johtamisesta. Projektiryhmään valitaan ne, jotka oikeasti vievät projektia eteenpäin. Keskitytään tekemiseen ja välitavoitteiden saavuttamiseen kulloisessakin vaiheessa tarkoituksenmukaisimpien henkilöiden kanssa. Poistetaan turha byrokratia, minimoidaan projektituotokset, mutta maksimoidaan lopputuotokset.

Conversatumilla ja yhteistyökumppanillamme Reflectorilla ketterän tekemisen parhaat puolet  on käytössä ja tuomme ne mukanamme asiakkaan projekteihin. Kysy lisää!

ICT:n kehittämispäällikkö Timo Pitkänen toi terveiset Vantaan tietohallinnosta: hurjaa ja rohkeaa tekemistä ohjenuorana tarjota paras ja kiinnostavin  palvelu kuntalaiselle. Suunnittelutyökaluna on mm. strategiatyöhön syötettä antava kehittämissuunnitelma tulevaisuuteen, jossa hahmotellaan vantaalaisten palvelutarpeita jopa 20 vuoden kuluttua ja Z-sukupolven ajatuksia. Miltä kuulostaa pelata Minecraftia Vantaan asuntomessualueella? Tai oma tabletti jokaiselle alakoululaiselle ja sitä hyödyntävät opetusmateriaalit? Vantaalaista todellisuutta! Mutta asioita ei tehdä kertajulkisuuden saavuttamiseksi, vaan palvelut perustuvat pitkäjänteiseen suunnitteluun, perusteltuun tarpeeseen ja hyvin tehtyyn perustyöhön – vaikka suunnittelukokous pidettäisiinkin tietohallinnon beduiiniteltassa flipperin vieressä, korosti kehittämispäällikkö Pitkänen.

Aikana, jolloin asiakkaat vaativat uusia palveluita yhä nopeammin ja pirstaloituvat muutokset ovat vaikeasti ennustettavia etsimme tietotekniikan tarjoamia uusia mahdollisuuksia. Parhaat palvelut tehdään ketterästi pala kerrallaan. Millainen sinun palapelisi voisi olla?